19
Nov

Zawansowane jednostki w Hamburgu

Dwa nowe pojazdy specjalne na straży bezpieczeństwa Airbus-a

Grupa WISS zrealizowała prestiżowy kontrakt na dostawę dwóch samochodów pożarniczych dla Werkfeuerwehr der Airbus Operations GmbH Hamburg-Finkenwerder – jednostki Zakładowej Straży Pożarnej Airbus w Hamburgu.

W ramach zawartego kontraktu dostarczono jeden średni samochód ratowniczo-gaśniczy HLF-20 na podwoziu Mercedes-Benz Arocs 2036 A (4×4) oraz ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy (nośnik kontenerowy) WLF na podwoziu Mercedes-Benz Arocs 4151 AK (8×6) z kontenerem gaśniczym.

Wyjątkowo ciekawy, z uwagi na swoją konstrukcję i zastosowane rozwiązania, jest średni samochód ratowniczo-gaśniczy HLF-20. Pod jego zabudowę posłużyło 2-osiowe podwozie Mercedes-Benz Arocs 2036 A (4×4), napędzane sześciocylindrowym, rzędowym silnikiem z turbodoładowaniem OM 470 spełniającym normę Euro VI.

Pojazd ma napęd stały na obydwie osie w układzie (4×4). Do przekazywania mocy służy dwunastobiegowa (12+1), automatyczna skrzynia biegów PowerShift. Zawieszenie przedniej i tylnej osi to zawieszenie mechaniczne, które składa się z parabolicznych resorów piórowych, stabilizatorów i amortyzatorów teleskopowych. Nośność przedniego zawieszenia wynosi 9000 kg, natomiast tylnego 13 000 kg. Podwozie posiada dwuobwodowy, pneumatyczny układ hamulcowy.

Samochód posiada oryginalną jednomodułową, dwudrzwiową, odchylaną, klimatyzowaną, dwumiejscową w układzie (1+1), kabinę dzienną typu S ClassicSpace. Wygodne i bezpieczne wejście dla kierowcy i dowódcy zapewniają trzy antypoślizgowe stopnie wejściowe, które posiadają oświetlenie. Na dachu kabiny, po prawej i lewej stronie, umieszczono dwa niebieskie światła stroboskopowe LED. Są one zintegrowane z pokrywą dachu wykonaną z tworzywa sztucznego, wzmacnianego włóknem szklanym.

Na tablicy rozdzielczej znajdują się dodatkowe wskaźnik, dostarczające kierowcy niezbędnych informacji podczas jazdy oraz prowadzonych akcji ratowniczych. Po środku zamontowano panel z joystickiem do sterowania zderzakowym działkiem wodno-pianowym oraz panel LCD do sterowania autopompą.

Z przodu kabiny, po prawej stronie, umieszczono zderzakowe działko wodno-pianowe o wydajności 3000 l/min przy ciśnieniu 10 bar. Osiąga ono zasięg rzutu prądu zwartego 75 m dla wody oraz 50 metrów dla prądu piany. Jego obrót to 340° w zakresie od -45° do +90. Sterowanie odbywa się za pomocą joysticka z wnętrza kabiny. Dodatkowo pod działkiem została zamontowana wciągarka PWT o sile uciągu 5000 i linie o długości 60 metrów i grubości 13 mm. Wciągarka została obudowana laminowaną osłoną zintegrowana z działkiem zderzakowym.

Nadwozie pożarnicze to konstrukcja klasyczna. Szkielet został wykonany ze spawanych profili aluminiowych, a zewnętrzne i wewnętrzne poszycie z anodowanej blachy aluminiowej, a także elementów kompozytu poliestrowego (GRP). Nadwozie zostało tak zaprojektowane, aby umożliwić załodze łatwy dostęp do przewożonego w poszczególnych skrytkach sprzętu pożarniczego, ratowniczego, węży i armatury. Składa się z dwóch modułów: modułu kabiny załogowej i modułu sprzętowego, w którym umieszczono zbiorniki na środki gaśnicze, skrytki sprzętowe i autopompę.

Pierwszy z modułów, to dwudrzwiowa kabina załogowa, przystosowana do przewozu czterech strażaków w układzie (1+1+1+1). Wejście do przedziału umożliwiają dwa stopnie wejściowe wykonane z aluminium, uruchamiane pneumatycznie po otwarciu drzwi. Dwa z siedzisk wraz z oparciami, w których znajduje się miejsce z mocowaniem na jednobutlowe aparaty powietrze umieszczone są tyłem do kierunku jazdy, natomiast pozostałe dwa przodem do kierunku jazdy. Dla lepszej widoczności poza szybami w drzwiach, w przedniej części kabiny, po bokach znajdują się dwa dodatkowe okna. W celu zapewnienia maksymalnej ergonomii załodze w kabinie pojedyncze fotele nie zostały umieszczone naprzeciwko siebie, dzięki czemu jest więcej przestrzeni podczas jazdy, ale również podczas wsiadania i wysiadania.