19
lis

Felix Titan (8×8) ARFF

Nowe oblicze FELIX-a z ramieniem gaśniczym dalekiego zasięgu

Pod koniec ubiegłego roku firma WISS zaprezentowała nową generację ciężkiego lotniskowego samochodu ratowniczo-gaśniczego Felix 8×8 ARFF. Pojazd ten różni się od pozostałych pojazdów z tej rodziny nowym bardziej agresywnym designem, innym niż dotychczas zawieszeniem, silnikami oraz ramieniem gaśniczym dalekiego zasięgu produkcji Bumar-Koszalin.

Pod zabudowę pojazdu wykorzystano wyprodukowane i dostarczone wysoce specjalistyczne podwozie, opracowane i wyprodukowane przez niemiecką firmę TITAN. Zespół napędowy to dwa wysokoprężne silniki Mercedes-Benz. Każdy z tych 8-cylindrowych, widlastych, turbodoładowanych silników o pojemności skokowej 15.930 cm3, osiąga moc 480 kW (654 KM) przy prędkości obrotowej 1800 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 2800 Nm.

Zabudowa pożarnicza samochodu to konstrukcja samonośna wykonana metoda infuzji w całości z materiałów kompozytowych (GRP), typu sandwicz tj. włókna szklanego, pianki poliuretanowej i żywicy poliestrowej. Składa się z trzech modułów – kabiny, zbiorników na środki gaśnicze i zabudowy silników.

Kabina posiada dużą panoramiczną szybę wykonaną z laminowanego (wielowarstwowego) szkła nierozpryskowego. Wyróżnia się nisko położonymi drzwiami wejściowymi, otwieranymi ręcznie. Takie rozwiązanie zapewnia łatwe wsiadanie i wysiadanie załogi, jak również doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach. Z tyłu kabiny, natomiast, zostały umieszczone drzwi umożliwiające załodze pojazdu wejście na dach zabudowy, podczas prowadzenia akcji ratowniczej. Spełniają one również rolę wyjścia awaryjnego.

Obsadę najnowszego, ciężkiego, lotniskowego samochodu ratowniczo-gaśniczego Felix 8×8 ARFF HRET stanowi czterech strażaków, dla których przewidziane zostały fotele w układzie 1+1+1+1. Fotel kierowcy w kabinie został zamontowany centralnie. Dzięki temu posunięciu kierowca pojazdu ma dostęp do wszystkich wskaźników, niezbędnych do kontroli stanu silników i innych urządzeń. Po prawej stronie, z kolei, znajduje się fotel dowódcy, który wyposażono w dodatkowe, indywidualne oświetlenie ułatwiające np. czytanie dokumentacji. Oba fotele posiadają zagłówki i pasy bezpieczeństwa, podobnie jak dwa pozostałe fotele załogi, znajdujące się w drugim rzędzie, posiadające również mocowania na aparaty powietrze wraz z maską panoramiczną.

Zestaw wyświetlaczy i wskaźników umieszczony jest z przodu na desce rozdzielczej przed fotelem kierowcy i dowódcy. Takie rozmieszczenie pozwala na kontrolę większości parametrów związanych z pracą pojazdu, autopompy, działek itd. Na wyświetlaczach LCD przedstawiony jest graficznie pojazd wyposażony we wszystkie elementy i bardzo czytelne, wielokolorowe przyciski z piktogramami funkcji i urządzeń. Tam również znajdują się joysticki do sterowania zderzakowym działkiem wodno-pianowym oraz wysuwanym ramieniem gaśniczym. Kabina została wyposażona w układ klimatyzacji oraz dodatkowo posiada niezależne ogrzewanie.


Z przodu, po prawej stronie, zamontowane zostało przednie, sterowane elektrycznie, działko wodno-pianowe. Jego wydajności wynosi od 2000 l/min wody lub piany. Ciśnienie robocze dla głowicy wodno-pianowej wynosi 10 bar. Istnieje możliwość podawania nim strumienia zwartego i rozproszonego. Jego obrót to 180° w zakresie od -45° do +90.

Podwozie pojazdu jest chronione przez zamontowaną instalację zraszaczową, składającą się z sześciu zraszaczy umożliwiających podawanie wody lub piany ciężkiej. Każdy z nich ma wydajność 75 l/min przy ciśnieniu 8 bar. Dodatkowe cztery zraszacze umieszczono u góry nad przednią szybą oraz po dwa z lewej i prawej strony w okolicy lusterek. Ich zasilanie następuje poprzez niezależną pompę wodną.

Z kolei moduł środkowy, w którym znajdują się zbiorniki na środki gaśnicze oraz przedział autopompy, ma osiem skrytek sprzętowych – po cztery z każdej strony samochodu. Zamykane są żaluzjami aluminiowymi, posiadającymi układy ryglujące.

Ciężki lotniskowy samochód ratowniczo-gaśniczy Felix 8×8 ARFF posiada dwa kompozytowe zbiorniki na środki gaśnicze – zbiornik na wodę ma pojemność 15 000 litrów, natomiast zbiornik na środek pianotwórczy 1 600 litrów. Są one izolowane termicznie i posiadają podłużne i poprzeczne falochrony. Dodatkowym uzupełnieniem gamy przewożonych środków gaśniczych jest 250 kg proszek gaśniczego klasy BC, przewożony w zbiorniku agregatu proszkowego. Jego wyrzut następuje za pomocą azotu. Podawanie proszku gaśniczego może następować poprzez linię szybkiego natarcia z wężem o dł. 25 m DN 20 zakończone prądownicą pistoletową o wydajności 2,5 kg/s.