Mercedes-Benz Arocs 3358 (6×4) w akcji
Samochody pożarnicze bielskiej firmy WISS trafiły do kolejnych odbiorców
Tym razem konstruktorzy opracowali ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy typu przemysłowego dla strażaków z Korei Południowej. Pod zabudowę pojazdu wykorzystano 3-osiowe podwozie Mercedes-Benz Arocs 3358 (6×4). Jego jednostką napędową jest sześciocylindrowy, rzędowy, wysokoprężny z turbodoładowaniem silnik OM 473. Ma pojemność 15,6 litra i maksymalną moc 425 kW (578 KM), osiąganą przy obrotach 1600 obr./min. Jego maksymalny moment obrotowy natomiast to 2800 Nm i dostępny jest przy 1100 obr./min. Zastosowana jednostka napędowa spełnia normę UE EURO VI. Pojazd ma napęd stały na dwie tylne osie w układzie 6×4. Moc przekazywana jest za pośrednictwem szesnastobiegowej (16+2), synchronizowanej skrzyni biegów G 280-16/11.7-0.69 PowerShift 3.
Do przewozu dwuosobowej załogi w układzie (1+1) służy jednomodułowa, dwudrzwiowa, odchylana, klimatyzowana kabina. To oryginalna kabina Mercedes-Benz typu L ClassicSpace o szerokości 2300 mm. Wyróżnia się atrakcyjnym i agresywnym designem oraz kolorem żółto-cynkowym. Wejście składa się z dwóch stopni, które są antypoślizgowe i posiadają oświetlenie zapewniające bezpieczne wchodzenie oraz wychodzenie z kabiny w każdych warunkach pogodowych. Kabina wyposażona jest również w ergonomiczne fotele dla kierowcy i dowódcy. Obydwa z nich posiadają zawieszenie pneumatyczne, zagłówki i wbudowane bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa. Dodatkowo fotel kierowcy posiada regulację wysokości, odległości i pochylenia oparcia. Tablica rozdzielcza została tak zaprojektowana, że pozwala to na dostarczanie kierowcy niezbędnych informacji podczas jazdy oraz prowadzonych działań ratowniczych. Między fotelami zamontowano panel z joystickami do sterowania działkami – głównym oraz zderzakowym.
Nadwozie pojazdu składa się z trzech modułów dobranych do potrzeb odbiorcy – tj.: modułu sprzętowego, modułu ze zbiornikami na środki gaśnicze i modułu pompowo-sprzętowego. Całość stanowi konstrukcję hybrydową z zaawansowaną technologią łączącą aluminium i materiały kompozytowe z zachowaniem sztywności. Szkielet nadwozia wykonano ze spawanych profili aluminiowych, natomiast poszycie zewnętrzne z blachy aluminiowej, łączonej metodą klejenia, a także nakładkami kompozytowymi.
W pojeździe zastosowano jednozakresową, autopompę Ruberg E 100. To największa z dotychczas produkowanych pomp tej firmy. Osiąga wydajność 10 000 l/min przy ciśnieniu 10 bar. Jest zabudowana wraz z panelem sterowania w środkowej części zabudowy pożarniczej. Napędzana z przystawki odbioru mocy za pośrednictwem wału przegubowego z dodatkowym sprzęgłem „Logan”, dzięki temu występuje możliwość włączenia/wyłączenia pompy w czasie jazdy tzw. „pump in roll system”. Sterowanie włączania napędu autopompy następuje elektrycznie z panelu sterowniczego umieszczonego w kabinie jak i w tylnej skrytce po prawej stronie podobnie jak masztu oświetleniowego. Posiada dwie nasady ssawne 125 mm (po jednej z każdej strony), cztery tłoczne 65 mm (po dwie po lewej i prawej stronie), jedną nasadę 55 mm linii szybkiego natarcia CAFS (lewa strona) i jedną nasadę 55 mm zwykłej linii szybkiego natarcia (prawa strona).
W ostatnim module sprzętowo-pompowym, u góry w skrytce po prawej stronie, zamontowano zwijadło szybkiego natarcia z napędem elektrycznym, wyposażone w gumowy wąż wysokociśnieniowy 25 mm o długości 50 metrów. Natomiast w skrytce po przeciwległej stronie, w środkowej części znajduje się zwijadło szybkiego natarcia CAFS z napędem elektrycznym. Nawinięty jest na nim gumowy wąż o średnicy 25 mm oraz o dł. 40 metrów zakończony prądownicą pistoletową. W przypadku awarii, zwijadło może być uruchamiane ręcznie. Panel sterowania zwijadłem umieszczony jest po lewej stronie, natomiast sterowania systemem po prawej wraz z panelem sterowania autopompą.
0 comments